A magyar vezetők fukarul bánnak a dicsérettel. Természetesnek veszik, ha valaki jól végzi a munkáját, és csak a kiemelkedő teljesítményt díjazzák, csak azt veszik észre. Ez az egyik dolog, ami szépen lassan aláássa a munkatársak motivációját.

A másik dolog, ami negatívan hat a teljesítményre, ha a kritikát nem megfelelő módon közöljük a másikkal. Sajnos, ebben is elöljárók vagyunk. Ugye, milyen sokszor elhangzik a következő mondat: „Már megint azt csináltad, hogy … Ha még egyszer előfordul, meglátod, baj lesz!”

Azt te is tudod, hogy szépen kritikát megfogalmazni „szendvicsben” illik, ami annyit jelent, hogy célszerű a kritikádat két pozitív üzenet közé ágyazni. Most ebbe a sima szendvicsbe pakolok még neked egy-két finomságot – Hans Jürgen Kratz kommunikációs szakember ajánlása alapján.

A kétkezes hamburgerünk tehát így néz ki:

Pozitívan kezdd a beszélgetést!

  • Találj egy megdicsérendő dolgot munkatársad teljesítményében! Ez az ő megnyílását segíti ahelyett, hogy védekező pozícióba kényszerülne.

Beszélj konkrétumokról!

  • Ha kritikád homályos feltételezésekből vagy általános maszatolásból áll, ha csak kerülgeted a forró kását, jobb, ha nem is kritizálsz. Nem lesz semmi eredménye (és azért teszed, hogy legyen.) Mutass rá konkrétan, hogy mi a kivetnivaló számodra az ő viselkedésében (mikor, hol, mi nem jó)

Kérd a véleményét!

  • Mindenkinek joga van hozzá, hogy a szóban forgó viselkedésére a saját szemszögéből magyarázatot adjon, és hogy meghallgassák. Még az is kiderülhet, hogy félreértés volt köztetek a feladat értelmezésében.

Beszéljétek át az okokat és a következményeket!

  • Fontos, hogy a hibák okait kinyomozzuk, mivel a kritika célja mindig a helyzet javítása, nem pedig a másik elítélése kell, hogy legyen.

Beszéljétek meg az ideális viselkedést!

  • Ahelyett, hogy te egyoldalúan közölnéd elvárásaidat, beszéljétek át közösen a problémamegoldást. Így a megvalósítás iránt a másik is felelősséget fog érezni.

Zárd le pozitívan a beszélgetést!

  • Az elismeréssel való zárás nagyon fontos. Ezzel azt jelzed, hogy minden kritikád ellenére értékeled a másikat. Hiszen csupán egy probléma jó megoldásáról van szó, nem pedig a munkatársad személyéről!

És végül, kritikádnak válaszd meg az ideális időpontot. Ha nem tudod megteremteni magad körül és magadon belül (!) a nyugalmat, inkább halaszd el a beszélgetést!

A következő héten arról lesz szó, hogy mit tegyél akkor, ha téged kritizálnak.